Serényi H. Zsigmond   

                         festőművész, grafikus

 

 

Szegeden született 1937-ben. Festészeti, grafikai tanulmányait 1965-75 között különböző stúdiókban folytatta Budapesten, mesterei: Luzsicza Lajos, Kling György

Reklámpszichológiával és alkalmazott grafikával is foglalkozik. Több munkáját részesítik nívódíjban. Munkáira jellemző az organikus formákból építkező nonfiguratív ábrázolásmód. Serényi H. Zsigmond a hatvanas-hetvenes évek azon - akkor pejoratív éllel emlegetett - avantgarde festői közé tartozott, akik többnyire a "tiltott", s ritkábban a "tűrt" címkével fel- és megbélyegezve alkotott. Művei több hazai és külföldi köz- és magángyűjteményben megtalálhatók. Országos képzőművészeti tárlatok rendszeres résztvevője. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Magyar Képző és Iparművészek Szövetségének és a Magyar Festők társaságának tagja. Mindig egyéni utakon, külön stílust és formanyelvet alkotva dolgozott. Művei az absztrakt festészetet oltják egyfajta konstruktív rendszerbe, melynek nyomán sodró lendületű, nonfiguratív képeket kapunk. Budapesten él és dolgozik. Rendszeresen kiállít a Belvárosi Művészek Társaságával a Nádor Galériában, valamint a DunapArt Egyesület művészeivel itthon és külföldön is. Alkalmazott grafikával is foglalkozik, többször vett részt grafikai pályázatokon.

 

Térkapcsolatok

Serényi H. Zsigmond kiállítása a Budai Klub-galériában

Minden igazi művész pályáján, az alkotónak a társadalomban és a szakmában betöltött szerepétől szinte függetlenül, jelentkezik egy tisztulási folyamat. Nevezhetjük ezt megvilágosodásnak, bölcsebbé válásnak, s nem utolsósorban a kikristályosodott gondolkodás valaminő – látszólag a véletlenen alapuló, valójában nagyon is megtervezett – kikötőjének. Ez a pályaszakasz természetesen csak képalkotási technikájában és fölfogásában mond ellent – az erkölcs ugyanaz – a korábbi, szintén sikeresnek mondható, periódusoknak. Valójában belőlük építkezik.

Serényi H. Zsigmond figurális, fél-figurális – ám szerkezetükben itt sem a szokványhoz igazodó – festményektől, grafikáktól jutott el a mostani, talán már másfél évtizede megvillantott, s azóta intenzitásában fokozatosan erősödő állomásig. A kinti valósággal – a gépvilág zakatolásával – saját benső rendjét állította szembe.

Ez a konstruktív szerkezetű, a zene harmónia-világától sem idegenkedő, sőt arra építő kép-együttes attól izgalmas, hogy csendjei – az elnémulók, a lázadók, a ricsajjal szembeniek – nem valamiféle társadalomból való kivonulást szimbolizálnak, hanem éppenséggel a „külvilágot” (benne a politikát és a mindentől megrökönyödő gyáva embert) akarják megtanítani.

Mire is? Az önbecsülésre, amely végső soron rend. Rend, amelynek a szabályozottságnál fogva megvannak a törvényei, de ezek sosem gátjai – ellenkezőleg, elősegítői – a kiteljesedésnek. Aki a fehéren fehérrel való építkezést közelebbről is megnézi, látni fogja, hogy ez a (hadd ismételjem, nagy benső csendeket megszólaltató) szépség mértani irányultsága ellenére tág mezőket – bonyolult tereket és napfényes kifutókat – kínál a szemlélődő számára.

Serényi H. Zsigmond azt mondja, térstruktúrákat; én azt mondom, hogy szenzációs találékonysággal megszerkesztett érzéstömböket – a nonfiguratív ábrázolásnak is van húsa-vére –, amelyekben öröm, félelem, lázadás, megnyugvás, kitörés, otthoniasság leledzik (Diagonális kapcsolatok – 2008; Bezárt forma – 2003; Agresszivitás – 2003). A fehér felületen (vásznon) fehérre festett zsinór az alkotó révén bejárja szinte életünk megannyi terét – a festmények alakzatai minden esetben tisztaság-fokozatok –, s nincs az a legbonyolultabb, a vastag és vékony fonal redő-árnyképeit, szakaszok elválását és találkozási pontjait kiemelő szerkezet, amely ne mutatná a labirintusból kivezető utat. A labirintus-sallangokat önmagából kivető kép, a síkot is megpezsdítő térosztásával, egyben valaminő kifinomult lelkiség – benső élményvilág – megjelenítője is.

A Szekvenciák I.-IV. (2005) variációs gazdagsága a nyitott tér, zárt tér, a vonalritkasággal jelzett hiány és a vonalsűrűséggel ábrázolt többlet s mindezen hullámzások iskolapéldája. A háromszögek és annak hol pozitív, hol negatív formáját tartalmazó alakzatok (a belső vonalrács egymáshoz való távolságát önmagukban is változtató ötszögek) a kép statikáját és mozgalmasságát is adják. Nem csupán a térosztást reprezentálják, de a térbeliség, egy különös perspektívából épült látvány – valaminő tisztásaiban megújuló kert – illúzióját is keltik.

Minthogy nonfiguratív – ennek ellenére az ember egész érzésskáláját kibontó – festményekről van szó, a művész csupán beszédes elhallgatásaiban jelzi gondolkodásának, világlátásának, etikájának sarkpontjait. A szemérmesen magáénak vallott értékek egyúttal emberi-művészi credójára is rávilágítanak. A Ritmuskép – Hommage a Bartók Béla (2004) tonalitása, mert az ismétlődő variációs hullámzás a nagy zeneszerző kompozícióit idézi, arról a bartóki világrendről vall, amelynek középpontjában a szabadságkívánás áll. Magyarán – mutatis mutandis – a zsarnok láncának a széttörése. A Térstruktúrák (2002) gyűrött vászondarabkáinak plasztikai élményt is nyújtó alakzataiban – pontosabban a motívumok elrendezésében – pedig ott a kereszt mint a bibliai jelképtár egyik legfontosabb szimbólumának a rajzolata.

Egy másik képet nézvén ez a cím szerint is Rejtőzködő jel (2003) ennek a szemérmesen visszafogott vallomásosságnak egyik – ha nem a legfontosabb – érzelmi-szellemi mozgatója. Hatása olyan festményeken is észlelhető, mint a beszédes megnevezéssel egyedivé tett Útjelzés (2003). A méreteket tekintve nem kis különbség van az egyes művek között – lásd a 100x120-as Diagonális kapcsolatokat és a Térfolyamatokat (mindkettő 2008), valamint a 2003-2004-es festménysorozat 60x50-es darabjait –, viszont a rajtuk szereplő vonal- és érzelemtartomány ugyanavval az intenzitással fejezi ki a személyiség (a világot lecsitítani akaró én-kép) legfontosabb jegyét: a viharral szembeni bölcselem csöndjét.

A kamara-tárlat friss kollekciója (Képarchitektúrák I.-IV. – 2010) mindennél jobban jelzi a pályaszakaszon belüli, megújításra való törekvéseket. Serényi H. Zsigmond ezekbe a kisméretű (12x12), a papír plasztikai hullámmozgását mutató reliefekbe belesűrítette mindazt, ami művészetének sarkköve: az átváltozás drámai tisztaságát és a felületi erők – a miniatűr formában is emberléptékű diagonálisok – harmóniát sugalló, ritmusra épülő rendjét.

A vallomásos én-kép azért pazar, mert (illúzió?) akarva-akaratlan hatni akar a káosz robbanásai által veszélyeztetett világra is.

 

Szakolczay Lajos

 

Asztali nézet